Mi a (m)érték?! - Kultúra-környezet-épített környezet-design-divat-fogyasztás interdiszciplináris konferencia
Mi a (m)érték?! - Kultúra- környezet- épített környezet- design- divat - fogyasztás
interdiszciplináris konferencia a DE – BTK Művészeti Központjának szervezésében
2025. március 27-28.
A Debreceni Egyetemen, a DE-BTK Művészeti Központjának szervezésében megvalósuló interdiszciplináris tudományos konferencia célja, hogy az eltérő tudományterületen gondolkodó szakemberek a kultúráról, a környezetről, az épített környezetről, a designról, a divatról, a reklámról és a velük szorosan összekapcsolódó fogyasztásról, kultúrafogyasztásról és az említettek környezetre gyakorolt hatásáról értekezzenek a kortárs trendek és kihívások mentén. Az alkalmazott művészetek szerves részei a kultúrának és a környezetnek is, alapvető emberi igényeket vesznek figyelembe, mint a biztonság és a védelem, mégis újabban egyre gyakrabban hallani környezetkárosító hatásukról. A konferencia célja, érthetőbbé és átláthatóbbá tenni az említettek kapcsolatát, hogy minél árnyaltabb képet kapjunk például a design és a fogyasztás kétarcúságáról, a kreatív teremtésről és az ennek nyomában járó rombolásról, a fogyasztásra buzdító reklámok, valamint a fogyasztói szokások alakulásáról és ezek széleskörű hatásmechanizmusairól. A divaton és a designon keresztül többek közt formák, színek, márkák, divatházak, értékek, motívumkincsek jönnek létre, de bizonyos területei rávilágítanak az iparág környezetszennyező hatására, amelynek egy-egy szemléletes aspektusa a tömeggyártás és túltermelés. A divatipar az egyik legszegszennyezőbb iparág: számos fast fashion márka a tömeggyártás és a jelen médiakörnyezet apparátusát felhasználva a fogyasztók újdonságra való igényét kielégítve gyárt öltözékeket, kiegészítőket, ugyanakkor az ő reklámjaikban is egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság és a környezet megóvása. Az építészet, épített környezet is új kihívásokkal került szembe az utóbbi évtizedekben, ahogy más, a designhoz és kultúrához szorosan kapcsolódó iparágak, a kultúrafogyasztási szokásokról nem is beszélve. A kultúrafogyasztás és annak változása is kiemelt figyelmet érdemel, mint a fogyasztás egy fontos, a fogyasztói szokásokat nagy mértékben árnyaló aspektusa.
A konferencia megadott témaegységei a kultúra, a környezet, az építészet, a design, a divat, a reklám és a fogyasztás komplex jelenségeire összpontosítanak, azok különféle értelmezési regisztereit helyezik középpontba. A divat mellett a designgyakorlat és designelmélet, a környezet és környezeti hatások, az építészet és az épített környezet, a kultúrafogyasztás és a fogyasztói kultúra területeinek is lehetőséget adva várjuk a jelentkezéseket a különböző szekciókba. Aktív kutatók, felsőoktatásban dolgozó kollégák és Phd-hallgatók, valamint még BA, BSc, MA vagy MSc hallgatóként tanulmányokat folytató, a tudományos munka iránt nyitott hallgatókat.
Szekciók:
- Divat- és designelmélet
- Környezet, társadalom, gazdaság
- Az építészet és az épített környezet új kihívásai
- (M)érték: a fogyasztás, a kultúrafogyasztás legújabb lokális és globális tendenciái
- Kortárs designirányzatok, reklámok, globális és lokális divatjelenségek
- A változatos design – projektbemutatók
A jelentkezés határideje és módja:
- 2025. január 31. az oldalmenűben található regisztrációs űrlap kitöltése.
Fővédnök:
- Dr. Lakó Zsigmond, a DE-BTK Művészeti Központ Igazgatója
Főszervezők:
- Dr. Váró Kata Anna, a DE-BTK Művészeti Központ oktatója
Szervezők:
- Balogh Dóra
- Lengyel Emese
- Lengyel Zsanett
További információk: